El
Procés, i sobretot el referèndum, ha col·locat les escoles catalanes en el punt
de mira. Els vuit professors de la Seu d'Urgell investigats per un suposat
delicte d'odi en són el principal exemple. I mentre la pressió a les aules
catalanes augmenta, a l'altra banda de l'Atlàntic s'està vivint una situació
ben diferent: milers d'estudiants nord-americans debaten sobre la independència
de Catalunya.
"¿Espanya
hauria de concedir la independència a Catalunya", és la pregunta que
durant tot el mes de gener debatran els alumnes d'instituts nord-americans que
participen en el famós concurs de debat organitzat per la National Speech &
Debate Association. Una pregunta triada amb els vots del 57% de les escoles
participants i el 64% dels estudiants. "Hem passat de l'estadi en què el
jovent nord-americà no tenia ni idea del que passa a Catalunya, a ala fase en
què, com a mínim, saben que hi ha un conflicte".
Als
participants -d'entre 13 i 18 anys- els resulta més fàcil defensar el no a la
independència. La història de Catalunya és complicada i els costa entendre
exactament què està passant. Els costa trobar arguments a favor. La majoria
d'equips a favor no aporten gaires fets.
Marc Toro, La independència, a debat als
instituts nord-americans, Ara 8-01-2018.