Amb títol acadèmic o cultes?

En els darrers anys, s’ha comprovat que l’opció de no instruir-se transforma la vida de les persones, tard o d’hora, en un atzurac laboral.
Però el discurs que exalta la formació també presenta falsedats. (...) De fet,  el que hem produït no ha estat una massa de gent veritablement culta, sinó un grup considerable d’ignorants amb títol acadèmic.
La conclusió a la qual he arribat és senzilla: no és possible transmetre coneixements de manera sòlida si no existeix un marc ètic i moral que inclogui el professor i l’alumne. (...) En la base del procés educatiu, hi ha d’haver una arrel ètica, sense la qual tot  esdevé un castell de sorra.
Per tant, el discurs sobre l’educació és com una  falsa equació, ja que s’ignora un dels seus elements. Sens dubte, el nivell educatiu del a població és molt important, però el procés d’instrucció només funcionarà plenament si es desenvolupa en un clar marc moral. I això ja no es té en compte. (...)
Una altra idea falsa és aquesta: l’augment del nivell escolar de la població incrementarà la igualtat dels ciutadans. Els professors aprenen, amb el temps, que això no correspon amb la veritat. En el procés educatiu se sol formar una elit, que es transfigura completament al llarg de seu aprenentatge: són els joves que ‘arribaran’, com se sol dir. I al costat d’aquest grup d¡èxit sorgeix una gran massa que no tindrà possibilitats. (...)
Si volem una societat justa i cohesionada, no ho aconseguirem només amb l’educació, sinó també a través d’un marc ètic. (...) la crisi de les hipoteques, als EUA, i la qüestió del deute són, en el fons, problemes d’índole moral.. (...)  L’impuls ètic és el primer que cal recuperar.
Invertir en educació i investigació? Sens dubte. (...) Però sense solucionar l’actual abisme moral no obtindrem resultats.
Gabriel Magalhaes, L’impuls ètic, La Vanguardia 27-06-2011.