Patriarcat i matriarcat


Considero l’hemofilia similar a la cultura patriarcal. En el sistema patriarcal, les dones són les víctimes, però al mateix temps, són les que transmeten aquesta cultura als seus fills barons. No es pot oblidar que cada home  repressor ha estat criat per una mare. Les mateixes dones formen part del cicle d’expansió del masclisme.
Georgina Higueras, entrevista a Shirín Ebadí, La Nobel sin miedo, EPS.

A l’istme de Tehuantepec, al sud de Mèxic, hi ha una ciutat on perviu una forma de matriarcat. A Juchistán les dones són educades en el respecte i la independència. Les seves mares s’ocupen de formar-les en les claus del comerç, del qual s’encarreguen gairebé en exclusiva a la seva comunitat. També són les responsables del crèdit i de les xarxes d’ajut, i són les que transmeten els objectes de valor. En una societat masclista, les juchiteques segueixen entossudides en mantenir el seu mode de vida.
Las juchitecas (...) estiramos el dinero como un chiclé, nuestras madres nos lo enseñan. Además, trabajamos más que los hombres y cuidamos del capital, mientras que ellos se van derechito a gastarlo en la cantina(...) Y es que somos más resueltas. Los hombres nunca entran en las peleas y pleitos. Y siempre tiene que ser la mujer quien dé la cara.”
… elles gaudeixen d’un poder i d’una independència insòlita en una cultura patriarcal com és la mexicana(...) en el món de la política encara queda molt per fer:
“Los líderes son machistas, tienen miedo que les superemos (...) aquí se trabaja mancomunadamente, varón y hembra, para buscar el medio de dar a los hijos lo que merecen: respeto, diálogo y cariño. Podemos hablar de una cultura matriarcal y patriarcal compartida” … això és possible perquè cada gènere té el seu propi territori: “Las mujeres tienen su espacio: el comercio, la organización de las fiestas y velas, la casa y la calle. Los hombres, el suyo: el campo y la pesca, la política y la cantina.”.
Hi ha una economia de subsistència en la qual l’home aporta la matèria prima i la dona s’ocupa de comercialitzar els productes en el mercat.
(...) la figura de les mares és fonamental, doncs són elles les que transmeten la valentia i l’habilitat en els negocis (...) “De niñas, se les regala respeto y responsabilidad, y de ahí su espíritu fuerte… La mujeres somos luchonas, ardientes y jacarandosas. Y el hombre no es que sea flojo … más bien es pacífico”
Anna Boyé, En el oasis de las juchitecas, Magazine 21-01-2007.