Anomenem 'inconscient' al conjunt d'activitats de desconeixem i del qual només percebem els resultats que afloren a la consciència. (...) Els experts diuen que en el nostre inconscient es formen 'esquemes emocionals', els quals interpreten d'una forma o altra els esdeveniments. L'optimista amb optimisme, i el pessimista amb pessimisme. (...) Els psicòlegs ens diuen que la solució per canviar aquests estils afectius és canviar 'l'esquema emocional' que els genera. Som doncs, en el domini de l'educació. Una de les funcions de l'educació és ajudar a un nen per a que construeixi bé el seu cervell, és a dir, per a que estableixi estupends sistemes de producció de bones idees, bons sentiments, bones decisions.
¿Sabem fer-ho? N'estem aprenent. Els 'esquemes emocionals' tenen tres ingredients. Un biològic. Naixem amb certes propensions afectives, genèticament condicionades. Dos, les creences que tenim de nosaltres mateixos, dels altres, de la nostra capacitat per enfrontar-nos amb els problemes. Tes, el nostre sistema de desitjos i preferències. Ni tots desitgem el mateix, ni ho desitgem amb la mateixa intensitat. Els tres ingredients es poden modificar mitjançant l'educació.
Hi ha un segon objectiu educatiu. Després d'haver construït aquest cervell eficaç i fèrtil, cal aprendre a manegar-lo. (...) Cal desenvolupar el que se'n diu 'cervell executiu', del qual en depèn l'atenció, la selecció de projectes, el pas a l'acció, l'ordre de parada. L'aparició d'aquesta capacitat d'autodirecció ha estat un pas decisiu en l'evolució humana. (...) Tota la saviesa humana ha intentat complir aquests dos objectius: educar l'inconscient, per tenir bones ocurrències, i aprendre a dirigir-lo.(...)
José Antonio Marina, El inconsciente (2), ES 20-02-2010.