Un altre concepte il·lustrat que apareix a les pàgines dels diaris i emprat en sentits molt diferents.
El rearmament moral tan de l'empresa com de la política és més important que mai degut a que la capacitat tecnològica de desenvolupar projectes potents és tan enorme que sense un control estem anant vers la desintegració del teixit social.
Potser aquests articles ajudaran a ser més cultes:
- L’excepció d’Occident
- Els àrabs
- La Índia dels maharajàs
- Comunitarisme
- L'humanisme sefardita
- Cristianisme
- Tots han begut d'una mateixa deu
- Jutges i advocats
- Motius d'optimisme amb la metamorfosi
- Preveure un futur millor
- Transmissions de cultura
- Individualització pel trencament de l'estabilitat
- Noves visions de la cultura
- La Filosofia
- Drets humans
- Feminisme polític
- L'impacte de Darwin
- Intel·lectuals
- Artistes
- Supòsits que no és necessari explicar
- Les llengües
- El cas d'experiències culturals en barris marginals
Suïcidis al Japó
El
Japó té un problema endèmic amb els suïcidis, però havia aconseguit reduir-ne
el nombre lleugerament. No ha sigut així amb els suïcidis d'infants, que han
crescut de manera dràstica. Els experts ho atribueixen a la pressió que els
nens pateixen al col·legi i als casos d'assetjament escolar.
L'any
passat fins a 250 alumnes de primària i secundària es van suïcidar al Japó, la
xifra més alta del 1986. La majoria dels alumnes que es van treure ala vida no
van deixar cap mena d'explicació sobre per què ho van fer. Els que sí ho van
explicar van expressar com a principal motiu la preocupació sobre el seu futur
un cop es graduessin, a més de problemes amb la família i d'assetjament
escolar.
El
suïcidi és la principal causa de mort al Japó entre els joves d'entre 15 i 19
anys. Al Japó les malalties mentals es consideren un tabú i en conseqüència,
resulta difícil que els infants i els adolescents busquin ajuda professional
quan se senten deprimits o angoixats.
Ara
el infants no tenen la xarxa de suport familiar que tenien en el passat, i això
fa que molts infants se sentin sols. Les escoles no imparteixen educació
emocional, ni tampoc tenen recursos per atendre les malalties mentals.
M.Rich I M.Inque, The New York Times,
Tòquio, El suïcidi d'infants bat rècords al japó amb 250 casos en un any, Ara,
7-11-2018.
Els mites
Els
mites grecs, els indis, els esquimals, els africans..., són tots els mateixos.
El símbol és una manera pedagògica per retrobar parts de nosaltres que hem
oblidat.
L'ésser
humà és ignorant de les seves arrels, i aquest és el paper de l'educació, de
l'art, de la cultura. il·luminar el nostre origen, perquè si no sabem d'on
venim no sabrem on anem.
Ima Sanchís, entrevista a Georges Colleuil,
"Les idees es confronten però els esperits convergeixen, La Vanguardia
25-04-2018.
Com s'avança
Desafiar
l'establert és necessari per avançar, però el que ha fet progressar la ciència
ha estat la incorporació massiva de milers de talents en alguns moments i,
entre ells, alguns genis. Per la diversitat de noves preguntes que feien. La
diversitat és creativa.
La
ciència és tan producte de la intel·ligència col·lectiva com de genis aïllats.
De vegades, el desafiament el llancen un grup de genis, com els físics hippies
de Berkeley, el Fundamental Fysiks Group.
Els
anomeno hippies perquè ho eren. La crisi econòmica del 72 i les seves
retallades van deixar sense feina brillants doctors en Física Teòrica com ells.
Van treballar com mai. Com que no tenien cap feina de la qual ser acomiadats,
es van dedicar a pensar per lliure relacionant la física i la cosmologia amb la
contracultura. Van desafiar els límits de l'univers i del coneixement concebent
la moderna teoria quàntica, al mateix temps que llegien el Tao o exploraven la psicodèlia.
La
seva investigació sobre el teorema de Bell i l'enllaç quàntic va permetre
l'enlairament de la teoria de la informació quàntica. El Nobel de Física Hans
Bethe va saber descriure com cremaven les estrelles després d'haver treballat a
Los Álamos en el projecte Manhattan que va fabricar les bombes d'Hiroshima i
Nagasaki.
Richard
Feynman també va treballar a Los Álamos. Però no li agradaven els aires que es
donaven els generals. És més rellevant la seva actitud ètica després de la seva
participació en la fabricació de la bomba atòmica. La seva reacció va ser
abandonar la investigació armamentística mentre altres col·legues hi
continuaven involucrats per fabricar la bomba d'hidrogen.
Després
Feynman va revolucionar la física quàntica, perquè per deixar enrere la seva
investigació bèl·lica va voler avançar
en una altra direcció, però resulta paradoxal que la seva feina es beneficiés,
fins i tot sense que s'adonés, del que havia après durant la Segona Guerra Mundial.
Ens
va donar un mapa formidable de les partícules elementals i les forces amb què
interactuen. Va ser el primer a comprendre la reactivitat, una força que ens
remunta als temps de la gran pionera Marie Curie. També va continuar eixamplant
els límits de la física després de fer 60 anys. Feia el que li donava la gana
sempre que es divertís fent-ho. Es negava a fer feines avorrides de gestió per
concentrar-se a "perseguir el flux del riu de les idees". A mi em
fascina l'enllaç quàntic i com es va transformant en realitats dia a dia, com
els ordinadors quàntics.
Einstein
odiava aquells físics hippies. Alguns d'aquells joves físics creien que la
teoria quàntica acabaria explicant el control de la ment mentre practicaven
ioga o llegien el tao. Avui, governs i multinacionals s'estan gastant milers de
milions per provar amb experiments quàntics el que intuïen aquells joves físics
a l'atur.
Lluís Amiguet, entrevista a Davir Kaiser,
"Físics hippies van concebre la teoria quàntica llegint el Tao", La
vanguardia 25-05-2018.
La cultura no és una muralla contra la barbàrie (es va veura a Alemanya el anys treta). Però sense cultura la barbàrie ho tindria molt més fàcil.
Antoni Puigverd, Retrato de Sílvia con gitanos, La Vanguardia 20-09-2010.